Var finns de?

Ett ställe som man ofta frågar om är de oreggade rottisar som säljs under beteckningen House of R. Mest känt är det att
– de skriver egna stamtavlor ”reg i HOR” *S*
– ofta söker massor av fodervärdar
– har en egen förening med DYR medlemsavgift
– uppfödare i föreningen betalar lika mycket i avgift som en valp tycks kosta
– ledaren för verksamheten är utesluten ur SKK
– i många år annonserat på TV4 att det går bra med avbetalning, även om man har betalningsanmärkning tror jag.
Hur har deras avelshundar det med HD, AD och MH? Inget.

OBS! Om hunden får problem med armbågar och höfter och behöver veterinärvård  så får du ingen ersättning för det på veterinärvårds- eller livförsäkringen. Försäkringsbolagen kräver nämligen ofta  att hunden ska vara reg. i SKK och det är inte hundar uppfödda av HOR. Hundens föräldrar ska också vara HD- och AD-fria. Se mer på resp. bolags försäkringsvillkor. Det kan alltså bli väldigt dyrt att köpa en sådan här rottweiler!

Plats i skamvrån alla hundskojare!

2 Responses to Var finns de?

  1. Åsa skriver:

    Tack!

    Skönt att någon vågar vara kompromisslös i dessa frågor!
    Och det finns otroligt mycket att säga – så keep up the good blogging!

  2. Erika skriver:

    Hej!

    Har suttit ett tag nu och gluttat runt på din hemsida. Hittade då ”Var finns de?”.
    Jag själv var väldigt nyfiken på var HoR var för något, men redan innan jag visste så luktade det dynga lång väg.
    Jag ringde upp angivet telefon nr i en annons där man sökte fodervärdar till två tikar. Numret var till huvudkontoret och mannen som hade hand om den här organisationen visste inte ens vilka hundar det var som annonserades ut och inte ens var dom fanns.
    Tillslut fick jag prata med en annan man som hade de här tikarna hos sig. Jag frågade lite grann om hundarnas mentala status och om dom hade genomgått AD/HD röntgen. Det hade dom inte, men dom hade en privat veterinär som kände och klämde på hundarna och hade då konstaterat att det inte var några som helst problem med höfter eller armbågar. Jag fick åter igen prata med mannen som är ansvarig för dessa hundars helvete och han blev väldigt arg när jag frågade om övriga hundar dom hade. ”Snälla du. jag har 600 hundar som går i avel från Sverige till Canarieöarna. Tror du att jag kan hålla reda på alla dom så har du inte mycket innanför pannbenet!”. När jag avslutade samtalet med att tala om att han var den mest oseriösa hundägaren som någonsin vandrat i ett par skor så började hoten hagla in. Jag fick motta mellan tio och femton väldigt obehagliga samtal varje dag.

    Jag tycker att det är toppen att det finns någon som törs säga sin mening om dessa människor!

    MVH// Erika

Kommentera

