Se upp med fodervärdsavtal!

BLI INTE LURAD SOM FODERVÄRD!
Bli helst inte fodervärd för det är så lätt att det blir problem!
Om du nödvändigtvis ska bli fodervärd ska man använda SKK:s avtal och överlåtaren och fodervärden ska skriva under. Skriv alltid avtal innan du tar emot hunden!Så här ser SKK:s fodervärdsavtal ut (helfodervärdsavtal)
http://www.skk.se/pdf/blanketter/avtal/fodervardavtal.pdf
Rättigheter och skyldigheter står förklarat på avtalets sid. 2.Och nu kommer det viktiga:
INGA EGNA ÄNDRINGAR på avtalet!
INGET EGET TILLÄGGSAVTAL till SKK:s avtal!

De vanligaste fultricken är dessa:
* Ändrar i avtalet till att överlåtaren får ta fler kullar än 2.
* Ändrar i avtalet att äganderätten övergår till fodervärden SENARE än vid 5 års ålder.

Det finns fula överlåtare som skriver ett extra papper, med massor av regler. Det kan handla om allt som till exempel
* Vilka mediciner hunden inte får äta
* Hunden ska med tre dagars varsel hållas tillgänglig för överlåtaren om denna önskar ta hem den för pälsvård, träning osv.
* Hunden ska alltid hållas tillgänglig och i sådant presentabelt skick att den kan visas upp för framtida valpspekulanter.
* Om hunden enligt överlåtarens uppfattning inte sköts på rätt sätt har överlåtaren rätt att omedelbart ta tillbaka hunden.
* Om hunden visar sig ha HD-fel kommer överlåtaren inte att utnyttja sin avelsrätt. Fodervärden ska då lösa ut hunden med X kr.
* Hunden får inte lämnas på hundpensionat.
* HUnden måste ges ett speciellt foder.
Osv, osv.

Som synes många regler som begränsar friheten för fodervärden och som ger överlåtaren rätt att i stort sett när som helst ta tillbaka hunden.

Den som råkat ut för ändringar enligt ovan eller rent av ett tilläggsavtal bör informera SKK! För det är även SKK-uppfödare som gör så här. Och SKK går i taket över sådant!

Fultrick finns alltså inte bara hos etablerade hundskojare utan även hos de SKK-uppfödare som gränsar till buskuppfödare.

Lägg inga fingrar emellan utan kontakta SKK om du fått ett fult fodervärdsavtal. Tel nr SKK 08-795 30 00

Bli aldrig fodervärd åt en uppfödare UTANFÖR SKK, för då är du helt hjälplös om du får problem! 

Plats i skamvrån alla buskuppfödare!

8 Responses to Se upp med fodervärdsavtal!

  1. agnes skriver:

    tack för jättebra information! det skulle alla veta innan. är väninna till en med ett helt papper extra regler för fodervärdshunden.

  2. Max Hobstig skriver:

    Förbannat bra blogg.
    Jag länkar till den i en kommentar till ett inlägg.
    Skall strax göra en länt till din blogg i mitt bloggbibliotek.

  3. Aina skriver:

    Jag kan som seriös uppfödare intyga att som överlåtare kan man råka riktigt illa ut med fodervärd också. Jag fick en fodervörd som var medlem i SKK och som själv hade en mindre uppfödning av annan ras. Från den dagen de hömtade min valp såg jag inte röken av hunden. Varje gång jag ville träffa henne eller skulle ställa ut henne fanns det otaliga ursäkte för varför detta inte gick eller var omöjligt. Det var kennelhosta, maginfluensa ja jag vet inte allt som de använde som ursäkte. Till slut blev det en konrontation och jag vände mig till SKK, som gav mig rätt att bryta avtalet, Jag hade min kennelkonsulent som stöd, Tror ni jag fick hem min hund? NEJ vi blev mordhotade mm. Det hela slutade i Tingsrätten och där ”VANN” jag rätten att ta tillbaka min hund, som nu var i så dåligr skick att hon fick avlivas.. så det är inte bara ful trick som oseriösa uppfödare använder sig av. Jag ska aldrig mer använda mig av fodervärdar efter denna svidande historia. Hela kalaset kostade mig 28 000:-

  4. Marina skriver:

    Har ochså riktigt dåliga erfarenheter av fodervärdar. Den sista nu är för oss ett skräckex. Vi fick inte heller träffa vår tik som vi ville. Massor med ursäkter trots att man hade lovat att hålla god kontakt med oss när dom var här och skrev fodervärdsavtal. Det fanns stunder när vi tänkte: Kommer den här familjen att tala om för oss när tiken har sina löp? Bara som ett ex. Men denna familj vara bara ute efter en ”Gratishund” Inget ansvar alls. Detta får vi bevis på när frun i huset ringer en söndagsmorgon och berättar att tiken hade under lördagsnatten kommit lös från sitt halsband. Springer ut på vägen och ”pang” blir påkörd av en bil. Fodervärden är i upplösningstillstånd. Hon hade åkt med henne till Strömsholm där hon fick ligga i 10 dagar. Men nu kommer problemet. Fodervärden försöker i första hand lägga hela skulden på bilisten som körde på tiken. Dess f, bolag betalar 10,000:- Hela beloppet ligger på 30,000:-När dom inte fick ut hela beloppet så angriper dom oss som uppfödare. den här gången var det vi som skulle betala tyckte dom. Dom själva var inte beredda att stå för några kostnader alls. Trots att dom hade visat på en klar vårdslöshet. Dessutom så kommer det fram att tiken har vid flera tillfällen kommit lös. Denna gång slutade det i att hon blev påkörd. Behöver jag säga att jag är så trött på oseriösa fodervärdar som inte vill ta sitt ansvar. Skulle önska att det skulle finnas ett register ellr något som vi uppfödare kunde använda oss av för att kolla upp om fodervärden har rent mjöl i påsen.

  5. Camilla skriver:

    Hej
    Gillar din webbplats väldigt mycket!
    En hård sanning att läsa om, men som fler borde vara medvetna om.
    MEN en sak som du kanske skulle ta upp med fodervärdsavtalet är också att det finns raser där avtalet gäller tills det att hunden/tiken fyllt 7 år.
    Cavalier King Charles Spaniels avtal för fodervärd gäller tills dess att de blivit sju år! Går att kontrollera hos SKK.

    Kanske skulle skriva en kommentar på annat ställe också men glöm inte alla som åker hem till en ”uppfödare” där det är ohygieniskt, skitigt, dålig miljö för både hundar och människor, och köper valpen för att rädda den… vad de egentligen gör är ju att underhålla den människans behov av pengar, för till syvende och sist är det pengar dethandlar om i de flesta fall….
    Fortsätt på samma bana, din blogg är nu sparad bland mina favoriter!
    God fortsättning på det nya året!
    Camilla

  6. tessa skriver:

    toppen bra info här. själv är jag en seriös fodervärd som gör allt för mina hundar. ger mitt liv för dom. vi har väldigt god kontakt med överlåtaren. men hon ändrar sig hela tiden om ena hunden o vill ha hem henne men inte den andra hunden. känns jobbigt för hon kommer hämta hem den idag på prov o jag är helt förstörd. kan någon ge mig råd om vad jag kan göra för att få ha henne kvar? hon säger själv att vi absolut inte gjort något fel. hon vill bara ha hem henne utan giltig förklaring. ps båda hundarna kommer från samma ställe ds kram o hoppas någon kan ge mig svar. vart jag kan höra av mig osv. kram vill inte förlora min ena bebis. har liksom papper på det här o jag har sparat allt från msn vi skrivit i fall att,

  7. albin skriver:

    Släpp inte ifrån dig hunden, då kan det bli svårare att få tillbaka den sedan. Lås om dig, öppna inte eller åk bort. Är det en SKK-kennel? Ring SKK juridiska avdelningen genast!
    Inte en SKK-kennel utan en vanlig skojare? Ta me dig ert avtal och kontakta polisen.

  8. web ressource skriver:

    Howdy! This article couldn’t be written any better! Reading through this article reminds me of my previous roommate! He always kept talking about this. I will forward this information to him. Fairly certain he will have a very good read. I appreciate you for sharing!

Kommentera

